چگونه یک رزومه حرفه ای و موثر بنویسیم؟

زومه ­ی شما اولین برخورد شما با گروهیست که می­ خواهید با آن­ها همکاری کنید بنابراین باید در اولین برخورد به قدری قوی و قدرتمند به نظر برسید که وارد مرحله بعد یعنی مصاحبه حضوری شوید.اگر می­ خواهید بدانید چطور یک رزومه حرفه ­ای بنویسید نیاز است بدانید چه چیزهایی را باید به چه شکل در رزومه خود قرار دهید. با رعایت این ۱۱ مرحله می­توانید یک رزومه حرفه­ای برای خود تنظیم کنیدو

چگونه یک رزومه حرفه ای و موثر بنویسیم؟

اطلاعات تماس
بدون شک می­ دانید باید اطلاعات تماس خود از جمله شماره تماس و یا آدرس ایمیلتان را در رزومه قرار دهید اما چند نکته کوچک است که باید در این قسمت در نظر بگیرید.
برای مثال بهتر است اسم و فامیل را به طور کامل در این قسمت ذکر کنید. آدرس ایمیلی را در رزومه ­تان قرار دهید که همیشه چک می­ کنید، همچنین شماره تماس نیز باید طوری باشد که همیشه در دسترس باشید. شما نمی ­خواهید به هیچ وجه موقعیت شغلی عالی که برایتان پیش خواهد آمد را از دست بدهید.
شرح شغل
وقتی در حال تنظیم رزومه­ تان هستید شغل خاصی را در ذهن دارید بنابراین باید رزومه را طوری تنظیم کنید که شغل مورد نظر شما در آن مشخص باشد. برای این ­کار در سایت­ های کاریابی به دنبال شغلی که دوست دارید بگردید و ببینید در شرح این شغل­ ها چه توانایی­ هایی لازم است.
لیستی از آن ­ها تهیه کنید و توانایی­ هایی که دارید را در لیست مشخص کنید. این کار به شما کمک می­ کند بر اساس شغلی که مدنظر دارید توانایی­ هایتان را دسته بندی و اولویت بندی کنید و در رزومه بیاورید.
حتی با این­کار می ­توانید ببینید چقدر برای این شغل قوی هستید و ممکن است مورد قبول واقع شوید و یا نیاز است در کلاس ­های مختلف شرکت کنید تا توانایی­ هایتان را به روز کنید.

در صورتی که به حسابداری آشنایی دارید پیشنهاد میکنم آگهی های ( استخدام حسابدار ) را مشاهده نمایید.
مهارت­ های فنی و تخصصی
اگر به حرفه خاصی تخصص دارید یا با ابزار خاصی می­ توانید کار کنید حتما در رزومه خود ذکر کنید. تا جایی که می ­توانید این اطلاعات را ریز و دقیق بنویسید. مثلا این لیست می­تواند شامل کار با شبکه­ های اجتماعی یا سیستم ­های مدیریت پروژه باشد یا دانستن زبان­ های برنامه نویسی کامپیوتری.

سوابق کاری

در این قسمت باید به تجربیات کاری خود در ۱۵ سال گذشته اشاره کنید. از آخرین جایی که کار می­ کردید شروع کنید و یکی یکی به عقب برگردید. اگر اخیرا از دانشگاه فارغ التحصیل شده­ اید لازم است در این قسمت به جایی که دوره کارآموزی تان را در آن گذرانده ­اید اشاره کنید.
برای هر سابقه شغلی اطلاعات زیر لازم است :
نام شرکت و آدرس وب سایت
عنوان شغلی
تاریخ شروع و پایان کار ( تاریخ باید دقیق باشد و شامل ماه و سال شود )
شرح شغل – در این قسمت می­ بایست لیستی از کارهایی که در شرکت مربوطه به عهده شما بود تهیه کنید. این قسمت بسیار مهم است بخصوص اگر بخواهید شغلتان را عوض کنید مثلا مهم است که مشخص کنید در صورت مدیر بودن چند کارمند داشتید و دقیقا چه کاری انجام می­ دادید.
همچنین مهم است که در صورتی که کار خاصی برای شرکت انجام داده ­اید ذکر شود. مثلا سودآوری، برنامه تبلیغاتی، کمپین یا هر مورد دیگری که مربوط به شغل شما در آن سازمان می­شده است.
اگر سابقه کار بیشتر از ۱۵ سال دارید کافیست کارهای اولیه ­تان را به صورت لیست با ذکر سال و مدت زمان فعالیت مشخص کنید.
کارهای پروژه ­ای
گاهی ممکن است شما مدت زمانی کوتاه و فقط برای یک پروژه جایی همکاری کرده باشید. این نکته هرچند ریز می ­تواند در رزومه شما مفید باشد و توانایی شما را در کارهای خاص خارج از تعریف شغلیتان نشان دهد.
آشنایی به زبان ­های خارجی
اگر چند زبان بلد هستید حتما آن ­ها را در رزومه خود بیاورید و مشخص کنید در هر یک از این زبان­ ها تا چه حد تسلط دارید. مثلا توانایی شما در نوشتن و مکاتبه به این زبان چیست. آیا می ­توانید به زبانی که ذکر می­ کنید صحبت کنید یا فقط توانایی شما به خواندن ختم می­شود.
سوابق تحصیلی
نیاز است در رزومه شما سوابق تحصیلی شما مشخص باشد. ابتدا از آخرین مدرک تحصیلی که گرفتید آغاز کنید. مشخص کنید در چه دانشگاهی و چه مکانی ( شهر یا کشور دیگر ) تحصیل کرده اید. سایر مدارک تحصیلی تان را نیز ذکر کنید و اگر آموزش خاصی در آموزشگاه ­های آزاد دیده­ اید یا در ورک شاپ­ خاصی شرکت کرده اید نیز در رزومه­ تان مشخص کنید.

ارسال دیدگاه